U wilt bezig zijn met uw vakgebied en doen waar u goed in bent? U wilt u kunnen richten op kerntaken en uiteraard heeft u ook ambities om te groeien? Herkent u dat: niet voldoende tijd, zin in om ook nog eens die rand en bijzaken op te pakken? Normaliter zit ik "Alles gaat vanzelf" fulltime bij de klant, maar ook ben ik inmiddels bereikbaar voor MKB'ers, ZZPérs welke af en toe deze ondersteuning nodig hebben om zich dus vooral bezig te houden met hun core-business.
Als het gaat om het ondersteunen van programma- en projectmanagers en het aanbrengen van structuur in project gebaseerde omgevingen. Wat echt leuk is, is het opzetten, de inrichting en de uiteindelijke overdracht van bijvoorbeeld een PMO, waarbij tooling niet mag ontbreken. Een echte bouwer of verbeteraar en de collega's die op de winkel passen zijn ook beschikbaar.
Onderzoeken van betere manieren om software te ontwikkelen door het te doen en het helpen van anderen om het doen. Door middel van deze methodiek komen we sneller tot een waardevol product. Waarom Agile, de manier van werken met de waterval aanpak ten opzichte van de agile-aanpak?
Agile, waaronder werken met Scrum in het bijzonder, dringen steeds dieper door in het bedrijfsleven. De methodiek vraagt om een nieuwe manier van denken en handelen. Zo zullen PMO’ers hier ook steeds vaker mee te maken krijgen en zullen zij zich moeten afvragen of ze voldoende “agility” beschikken om een toegevoegde waarde te kunnen leveren in een wereld van zelfsturende projecten.
Is er dan nog een rol weggelegd voor het traditionele PMO? JAZEKER!
Agile scrum: je hebt de term vast wel ergens gehoord of scrumteams aan het werk gezien. Maar wat houdt het precies in en wat levert het op? En welke werkomgeving past daar het beste bij?
Agile scrum werken wordt steeds groter en belangrijker. Het is een nieuwe werkvorm die ervoor zorgt dat je als organisatie wendbaarder worden en snel tot goede resultaten kunt komen.
Waar Prince2 alleen naar projectmanagement kijkt, en MSP alleen naar programma's, schetst P30 het totale portfolio van verandering in een organisatie.
Maarten Heering, Gijs Meijer, Klaas Jan Molendijk en Tanja Muis ook werkzaam op het vlak van portfolio-, programma-, en projectmanagement hebben een artikel geschreven wat analyse biedt van deze nieuwe standaard, ter ondersteuning van organisaties die zich afvragen, of, en in welke mate deze standaard voor hen een meerwaarde heeft.
- WAARDE: specificeer de toegevoegde waarde voor de klant.
- WAARDESTROOM: definieer alle activiteiten van het proces.
- FLOW: verwijder alle overbodige activiteiten.
- PULL: zet de klant aan het stuur.
- PDCA: streef naar perfectie
Er zijn maar weinig organisaties die actief bezig zijn hun hele bedrijf agile in te richten. Lean daarentegen wordt vaak wel in de hele organsatie ingezet. Een legitieme vraag is daarom: Wat kan ik met Lean en hoe is het te combineren met Scrum? Henk Jan Huizer en Rini van Solingen beschrijven hoe Scrum en Lean elkaar versterken.
Bijlage: Lean & Scrum_3.pdf
Krijgt u energie van procedures en procesbeschrijvingen? Raakt u in vervoering van stoffige handboeken in de kast? Vast niet. Meestal is een beknopte vastlegging van processen wel noodzakelijk, maar het is nooit doel op zich. Toch zien we in de praktijk nog steeds, dat men overdrijft, dat men veel te dikke handboeken maakt, al dan niet digitaal, met veel schema’s en formeel taalgebruik. Niemand snapt dan nog, dat je deze beschrijvingen ook kunt gebruiken, kappen dus.
Bijgevoegd een afbeelding waar de verschillen tussen de rol productmanager, wat men uiteraard gebruikt in Prince2 en productowner, wat men gebruikt in de Scrum methodiek duidelijk worden.
Net zoals ik laatst een stuk heb geschreven voor BuroC5 met de titel “Gebruikt u de post-it memo nog?”, ook geïnspireerd door een artikel, kwam ik laatst een artikel tegen waar deze specifieke vraag in voorkwam.
Waarom dit mij boeit…..
Specialisten versus generalisten: beiden vervullen een belangrijke rol binnen organisaties. Maar wie doet het beter op de arbeidsmarkt? Een specialist is iemand die veel weet van weinig. Je bent expert in je vakgebied en je hebt een oplossing voor elk probleem binnen dat terrein. Een generalist is iemand die weinig weet van veel. Je bent breed opgeleid en in staat om een probleem vanuit verschillende invalshoeken te benaderen.
Een organisatie die wel honderd dingen of meer tegelijk doet (kunnen dit projecten zijn?) zou behoefte moeten hebben om portfoliomanagement in te richten wat er bij uitstek voor geschikt is als men weet hoeveel geld men jaarlijks te besteden heeft. In sommige gevallen kies je dan voor klassiek portfoliomanagement en in andere gevallen Agile portfoliomanagement afhankelijk van het soort organisatie en de soort projecten die men doet of wil doen.
Met regelmaat zie ik nog van die artikelen voorbijkomen waarin opgemerkt wordt dat een secretaresse een onmisbare schakel is in het proces. Vanmiddag nog een artikel met de vraag: “Gebruikt u de post-it memo nog?”.